PARP | Wspieramy e-Biznes | Portal Innowacji | Akademia PARP | KSU | EEN | Promocja Postaw Proinnowacyjnych | Inwestycja w kadry | Pozostałe portale
Polski Most Krzemowy
Technologie Kosmiczne
CIP
Firmy rodzinne
Telepraca
BKL
Zarzadzanie kompetencjami w MSP
E-punkt
Instrument Szybkiego Reagowania
Partnerstwo Publiczno-Prywatne
Biznes dla Edukacji
Kapital Ludzki jako element wartosci przedsiebiorstwa
RSS | Newsletter | Kontakt | Linki   YouTube   BIP   En
 
Instrument Szybkiego Reagowania

Sektor spożywczy i transportowy tracą na kryzysie rosyjsko-ukraińskim

Rosyjskie sankcje mogą dotknąć blisko 80 proc. całkowitego eksportu żywności z Polski szacowanego na 840 mln euro rocznie, a polscy przewoźnicy mogą stracić 300 mln euro z powodu konfliktu na Wschodzie – wynika z raportu „Instrument Szybkiego Reagowania” Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej.

Eksperci pracujący pod przewodnictwem prof. Jerzego Hausnera podkreślają, że sektor żywnościowy jest szczególnie narażony na odwetowe sankcje handlowe ze strony Rosji. Choć obecnie wartość handlu Polski z Rosją zmniejszyła się o ok. 12 proc., to skutki dla przemysłu spożywczego są znacznie poważniejsze. Największą część polskiego eksportu żywności do Rosji stanowią owoce i warzywa – dla tej branży Rosja jest największym partnerem handlowym, z przeszło 40 proc. udziałem w całkowitej wartości eksportu. W 2013 roku wartość eksportu owoców do tego kraju przekroczyła 340 mln euro, co stanowiło 1/3 całego polskiego eksportu żywności.

Oprócz niektórych sektorów wytwórczych, kryzys rosyjsko-ukraiński stał się dużym obciążeniem również dla polskiego transportu. Polska stała się w ostatnich latach jednym z kluczowych ośrodków logistycznych Europy ze względu na obsługę handlu między UE a Rosją. Ekonomiści szacują, że z powodu załamania przewozu produktów spożywczych, który stanowi ok. 60 proc. wszystkich obsługiwanych kursów, liczba przewozów spadła o 20-25 proc. Obecna sytuacja może przyczynić się do przeobrażenia sektora transportowego w Polsce. Dziś jest on bardzo rozdrobniony, oparty na małych firmach, obciążonych stałymi kosztami leasingowymi. Słabsze finansowo firmy mogą upaść – zagrożeni są zwłaszcza mali przewoźnicy zlokalizowani we wschodniej części kraju.

- Mimo negatywnego oddziaływania otoczenia zewnętrznego nasze prognozy wskazują, że polska gospodarka pozostanie na ścieżce solidnego wzrostu również w 2015 roku – podsumowują ekonomiści.

Pobierz pełną wersję Raportów i analiz dokonanych w ramach 13 cyklu – wrzesień 2014

pokl

Serwis isr.parp.gov.pl używa plików cookies, aby ułatwić Internautom korzystanie z naszych stron www oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Akceptuję pliki cookie dla tej strony.